Reefsleep Whitsunday 9/10 november - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van José Roelands - WaarBenJij.nu Reefsleep Whitsunday 9/10 november - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van José Roelands - WaarBenJij.nu

Reefsleep Whitsunday 9/10 november

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

10 November 2014 | Australië, Airlie Beach

De dag waar we al maanden naar uit hebben gekeken was eindelijk aangebroken: de overnachting op het koraalrif.
Ronald werd s morgens ineens wakker: we hadden ons verslapen. Het was 6.15 uur en om 7.10 uur moeten we klaar staan. Snel, snel aankleden tot we er achter kwamen dat we een uur te vroeg waren. Dus tijd zat!
Met een touringcar werden alle gasten opgehaald naar de haven. We moesten meteen boarden: De boot voor de reefsleep vertrok meteen. Lekker koffie op, een nederlands crewlid, Mitchel, heeft van alles verteld over het rif en de tocht. De hele tocht naar het rif duurt 3 uur!
Het programma wordt uitgelegd op de boot: "you can choose wether you stay dry or you get wet"

We kwamen rond 11 uur aan op het ponton waar meteen iedereen druk aan de slag ging met wetsuits, flippers en snorkels. Wij dus ook. Het was hoogtij wat ook betekent een sterke golfslag en stroming. Wij dus met zijn tweeën aan de slag maar we waren nog geen 5 minuten in het water toen we werden opgepikt door een reddingsboot omdat we te ver waren afgedreven.
Hebben ons toen vermaakt met het onderwater-observatorium en de duikboot: kregen uitleg over het koraal, het rif en alle vissen. Heerlijke lunch gehad en toen weer een snorkelpoging. Maar voor Ronald was het snel bekeken: hij raakte in paniek en besloot ter plekke: niet meer in het water.
Rond 15.00 uur vertrekt de boot en toen waren we nog met 6 mensen over en Cloë, onze hostess en de crew die altijd op het ponton blijven. We zijn toen nog met dit groepje gaan snorkelen: heerlijk rustige zee en een zeeschildpad zien zwemmen!! We zijn ook flink ver gegaan: supermooi!!!
Daarna borrel met zijn zessen en later heeft Cloë een heerlijk diner gemaakt voor ons. De groep was erg gezellig: twee duitse jonge vrouwen en een Engels stel. Zij was van oorsprong Litouws en hij was een architect die Deltalight kende. Rond 20.00 uur met zijn allen, ook de technische staf en duikinstructeur, naar Mildred, de enorme Grouper gekeken. Was een mooi moment zo met elkaar.
Inmiddels waren onze Swags klaargelegd op het zonnedek: een typisch australische slaaptent. Rond 22.00 uur gaan slapen. Jammer dat het vanwege volle maan geen mooie sterrenhemel was. We vielen als een blok in slaap, helemaal dichtgeritst in een soort mummiezak. De wijn en bier deden zijn werk.

Rond 5.30 werden wij wakker. De zon was net op en het was laagtij: een groot deel van het rif lag droog. We zagen bait, vis die wordt opgejaagd door andere vissen en vervolgens door sterns ( 6 soorten) uit het water worden gevist.
Na een heerlijk English Breakfast zijn we weer gaan snorkelen. Het was heel rustig water dus ook Ronald probeerde het nog een keer. Maar helaas, vanwege een behoorlijke onderstroom raakte hij volledig de kluts kwijt en werd snel gered. We hebben lekker op het zonnedek liggen relaxen tot de boot met daggasten kwam. Ik heb nog een snorkelsafari gedaan en gekeken hoe de anderen scubadive-instructie kregen. We hebben mailadressen uitgewisseld: het was heerlijk deze 2 dagen. Ronald en ik zijn op ons gemak nog naar de vissen gaan kijken en op ons gemak een plekje op de boot gezocht. We hebben nog genoten van heerlijke scones: Ronald kreeg het niet weggehaggeld, ze waren superdroog.
Maar wel lekker zo'n " afternoon tea".

Om 18.00 uur werden we weer in de haven van Airly Beach afgeleverd en netjes met de bus naar onze camping gebracht. Afscheid genomen van o ze tijdelijke familie, zo voelde het wel.

Deze 2 dagen waren echt een hoogtepunt van onze roadtrip: alle vrienden en familie nog erg bedankt voor jullie cadeau's met ons 25-jarig trouwfeest. We hebben er van genoten!!!

• 10 November 2014 - 17:41

Renate Van Hulten:

Haha...Aan de foto te zien zijn jullie echt Down Under...;-)
    Geniet nog lekker daar. Liefs en tot kiekus x Renate

• 10 November 2014 - 22:04

Christiaan:

Leuk verslag weer mama! Tis me wat, rolverdeling is weer duidelijk: jij als een vis op het water en pa met telescoop op zn rug met de voetjes op het droge.

• 11 November 2014 - 08:56

José Roelands:

Ja, hij kijkt liever omhoog dan omlaag was de conclusie.

• 11 November 2014 - 14:57

Ria:

Helemaal ondersteboven van happiness! Wat een aanstekelijk verhaal, en wat leuk dat jullie deze belevenis hebben gekozen als bestemming voor de feest-bijdragen aan de Australië-pot! Zo'n cadeau koop je niet zomaar in de winkel, en sterker nog: wij krijgen er ook nog zulke mooie verhalen voor terug. Heel graag gedaan, en bedankt dat we mogen delen in jullie roadtrip. En het is voorlopig nog niet afgelopen! Liever Jose en Ronald, veel plezier nog!

• 11 November 2014 - 15:42

Marja Van Benthem:

Wat heerlijk om zo jullie reis mee te mogen maken! Jullie genieten van elke dag, ik van elk verslag en van de foto's.
    Alles loopt hier overigens op rolletjes hoor.
    Nog hele fijne dagen voor de rest van je vakantie!

• 12 November 2014 - 17:37

Els Bouwmeester:

Het genieten spettert eraf van dit verslag! Heerlijk om te lezen! Veel plezier nog...